DIALOG Z ISLAMEM?

50. lecie Deklaracji Vaticanum II o stosunku Kościoła do religiiniechrześcijańskich „Nostra aetate” a myśl M. Fethullaha GülenaPOBIERZ PROGRAM


Idee konferencji

Mija 50 lat od ogłoszenia przez II Sobór Watykański Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. Ten krótki dokument, choć w prezentacji  religii (z wyjątkiem judaizmu) używa mało precyzyjnego języka, otworzył drogę do dialogu z nimi i ich przedstawicielami. Zaowocowało to – nie zawsze odwzajemnianą – otwartością wspólnot katolickich na wyznawców religii pozachrześcijańskich, spotkaniami pasterzy Kościoła katolickiego z reprezentantami tych religii oraz bezprecedensowym rozwojem katolickiej refleksji teologicznej nad relacją chrystianizmu do religii niechrześcijańskich. Kościół podjął też niełatwy, bo obciążony bolesną historią wzajemnych relacji dialog z islamem.

W obliczu dramatycznego exodusu mieszkańców Bliskiego Wschodu i masowych prześladowań, jakim w niektórych krajach islamskich zostali poddani wyznawcy Chrystusa, wielu obserwatorów i polityków na Zachodzie stawia – jak się zdaje zasadne – pytanie: czy wytyczona przez Nostra aetate orientacja dialogiczna ma jeszcze sens? Czy w obliczu eksterminacji chrześcijan przez coraz bardziej radykalizujący się islam znajdą się muzułmanie, którzy szczerze dążą do pokoju i są gotowi respektować (tak u siebie, jak i w Europie) zasadę wolności religijnej? Warto też pytać o sprawę jeszcze ważniejszą: czy islam (zwłaszcza w oparciu o jego świętą księgę – Koran) może być „religią pokoju”, przystającą do koncepcji wolności religijnej, wypracowanej w wyrastającej z chrześcijaństwa tzw. cywilizacji europejskiej?  Dlatego organizowana w Toruniu konferencja pt. Dialog z islamem? 50. lecie Deklaracji Vaticanum II o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate” a myśl M. Fethullaha Gülena w refleksji nad międzyreligijnym dialogiem chce uwzględnić dorobek tureckiego myśliciela Fethullaha M. Gülena, który od ponad trzydziestu lat niestrudzenie propaguje ideę pokojowej koegzystencji, tolerancji i dialogu trzech wielkich religii monoteistycznych: judaizmu, chrześcijaństwa oraz islamu. W obliczu aktualnych (realnych) zagrożeń i medialnej „walki”, w którym  tak łatwo o krzywdzące uproszczenia i manipulacje, warto bowiem – w klimacie szacunku dla interlokutorów – rozmawiać. Nie tylko po to, by lepiej rozumieć zachodzące zjawiska, ale po to, by lepiej służyć Prawdzie. I – choćby w małym wymiarze – pokojowi.


Biogramy

dr Mustafa Cenap Aydın. Prezes Fundacji Tevere, Rzym. Absolwent nauk politycznych i socjologii na Uniwersytecie Bogazici w Istambule. Studiował także teologię katolicką i dialog międzyreligijny na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Watykanie oraz prawo kanoniczne i prawo konstytucyjne na LUMSA (Università Maria Libera Santissima Assunta) w Rzymie, a także katolicką naukę społeczną na Papieskim Uniwersytecie Św. Tomasza Angelicum w Watykanie. Współtworzył w 2007 r. Instytut Tevere (Istituto Tevere) w Rzymie (Centrum Studiów Międzykulturowych). Dyrektor Instytutu od 2012 roku. Pracownik naukowy Instytutu Międzynarodowego J. Maritaina.

prof. Francesco Zannini (ur. 5.11.1948 w Falconara, Włochy), doktoryzował się w 1983 r. z języków obcych nowożytnych na Uniwersytecie Sacro Cuore w Mediolanie, a studia podoktoranckie kontynuował na Uniwersytecie Amerykańskim w Kairze w latach 1986-87 i Uniwersytecie Yale (1987-89 i 1993-94). Prowadził badania i wykładał w krajach arabskich i azjatyckich, oraz w Europie, jak i USA. Obecnie jest profesorem arabistyki i islamologii w Papieskim Instytucie Studiów Arabistycznych i Islamistycznych (PISAI) w Rzymie, gdzie jest szefem Katedry Islamu Współczesnego i redaktorem uczelnianego czasopisma „Encounter”. Jest również autorem książki: Islam w sercu Azji. Spędził kilka lat w Bangladeszu, gdzie uczył języka włoskiego na Dhaka University i był również wykładowcą islamologii w Wyższym Seminarium Duchownym w Dhaka w Bangladeszu w latach 1983-94.

dr Davut Han Aslan jest adiunktem w Katedrze Stosunków Międzynarodowych Akademii Finansów i Biznesu Vistula. Jego naukowe zainteresowania koncentrują się głownie na polityce zagranicznej Turcji. Na swoim koncie ma wiele publikacji związanych z tym obszarem. Obecnie jest prodziekanem Wydziału Biznesu i Stosunków Międzynarodowych na Akademii Finansów i Biznesu Vistula.


plaka_tB2www